Szukaj

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Tunel ze zbrojeniem Combar®.

News_ComBAR_Tunnel_Danzig_120529_470x260px_x3_RGB_Newsseite_03
News_ComBAR_Tunnel_Danzig_120529_470x260px_x3_RGB_Newsseite_01
News_ComBAR_Tunnel_Danzig_120529_470x260px_x3_RGB_Newsseite_02
W Gdańsku powstaje właśnie tunel drogowy, który ma przebiegać pod dnem Martwej Wisły. W konstrukcji żelbetowej wykorzystano zbrojenie z włókna szklanego Schöck Combar®.

W Gdańsku powstaje właśnie tunel drogowy o długości 1,4 km, który ma przebiegać pod dnem Martwej Wisły. Jest on częścią ostatniego odcinka budowy trasy autostrady o łącznej długości 10,7 km, która ma połączyć gdańskie lotnisko i najważniejsze drogowe szlaki komunikacyjne w kierunku Warszawy z portem morskim po wschodniej stronie Wisły.

Oba korytarze tunelu mają średnicę zewnętrzną przekraczającą 12 m. Do wydrążenia tunelu o długości 1,1 km zostanie użyta największa maszyna drążąca (TBM), którą zastosowało kiedyś hiszpańskie przedsiębiorstwo budowlane OHL - powiedział lider konsorcjum projektu budowy tunelu.

Przez oba korytarze przebiegać będzie dwupasmowa autostrada (dostosowane do prędkości 120 km/h) z bocznym pasem awaryjnym dla pieszych. Korytarze te będą połączone siedmioma przejściami o długości 20 m. Tunel ma przebiegać na głębokości od 9 do 35 m poniżej dna Wisły. Jest to duże wyzwanie, gdyż z jednej strony grunt składa się głównie z piasku i żwiru, a z drugiej parcie wody ze znajdującej się powyżej rzeki będzie oddziaływało na maszynę i tunel.

W konstrukcji szybów startowych i docelowych planowanej trasy zastosowane zostało zbrojenie z włóknem szklanym Schöck Combar®. W przeciwieństwie do stali zbrojeniowej, maszyna TBM może z łatwością rozciąć zbrojenie z włóknem szklanym, zapewniając tym samym znaczne korzyści kosztowe w porównaniu z innymi technologiami budowy.

Zanim jednak budowle te zostaną przewiercone, muszą wytrzymać nawet 5 lat stałego obciążenia parciem gruntu i wody. Tak duże obciążenie wymaga aż 3 warstw zbrojenia, by zapewnić przeniesienie momentu zginającego. Łącznie zastosowano ok. 40 ton Combar® w czterech przewiercanych obszarach konstrukcji. Pierwsze elementy ze zbrojeniem Combar® wbudowano na początku sierpnia 2012.

Więcej informacji o tym projekcie znajdziesz tutaj.